tisdag 20 december 2011

Fred Vargas - Mannen som vände insidan utåt



Översättning: Einar Heckscher
Utgiven av: Wahlström & Widstrand
ISBN: 978-91-46-21504-2

Jag blev allt lite konfunderad när jag upptäckte att författaren Fred Vargas var en kvinna. Fred låter inte så kvinnligt i vårt land men eftersom hon är fransyska kommer kanske saken i ett annat läge? Hon heter så i alla fall…

Anledningarna till att jag införskaffade boken var i huvudsak två. Dels så hittade jag den i en låda med rea-böcker och den kostade mig således inte mer än en tjuga, ett överkomligt pris för en chansning! Den andra anledningen hade mer med själva boken att göra, dess handling och omslagsbild. Tänk vad mycket en omslagsbild kan gör för att sälja produkten hos köparen. Handlingen berörde på baksidan en varulv och så var mitt intresse väckt! När man dessutom på framsidan kunde läsa att något uttalat sig om att det var en thriller där man inte kunde gissa slutet var saken klar.

Och visst hade man inte alla detaljer klara för sig när boken började lösa upp mordmysteriet, men som en total överraskning kom ingalunda upplösningen. Utan att vara helt säker var det onekligen en av de starkaste teorierna under läsningen som visade sig stämma. Nåja, det kan ju vara bra ändå om det bara är intressant skrivet. Jag kan väl inte klaga egentligen men lite långtråkigt var det allt emellanåt. Jag tycker det ägnas lite för mycket tid åt karaktärsbeskrivningar och lite för lite åt att driva handlingen framåt. Det blir lite segt emellanåt.

Men kapitlen är korta och ibland riktigt rejält korta och det är lätt att hitta ställen att pausa sin läsning på. Jag kände att jag ofta behövde dessa då jag inte orkade läsa så mycket i taget. Ibland kändes det lite väl löjligt kort med bara två eller tre sidor men det funkar.

På det hela taget var jag alltså inte så där rysligt nöjd med boken. Språkbruket tilltalade mig inte men det är ju svårt att veta om det beror på författarinnan eller om översättaren slarvat med sin uppgift. Jag ser det som en seger att jag till slut lyckades komma igenom hela boken även om jag inser att ett sådant uttalande ger en onödigt och orättvis negativ klang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar