onsdag 23 maj 2012

Tahar Ben Jelloun – Islam: Svar på Dina Frågor




Översättning: Mats Löfgren
Utgiven av: Alfabeta Förlag
ISBN: 91-501-0319-9

Först av allt måste jag kommentera min oro att skriva om något som har med religion att göra. Det kan som bekant verkligen tas hus i helvete om man uttrycker sig fel eller helt enkelt blir missförstådd. Men eftersom jag egentligen inte har några åsikter om religionen som sådan utan bara den som skrivs i boken (och hur det skrivs) borde inte någon kunna ta illa upp av det här. Det är i alla fall min förhoppning!

I grund och botten är det här nog en barnbok men jag vill påstå att den även lämpar sig alldeles utmärkt för vuxna. Det är mycket lättfattligt skrivet och så objektivt att till och med den mest trångsynta människan på jorden faktiskt kan se bortom sina förutfattade meningar och läsa vad Tahar Ben Jelloum verkligen skriver. Han hävdar flertalet gånger att boken verkligen inte har ambitionen att omvända någon och det är helt klart när man läser den. Trots denna är den naturligtvis skriven ur en muslims synvinkel och även om författaren inte direkt klankar ned på någon annan religion så märks det var hemvisten finns.

Texten har formen av en dialog mellan ett barn och en vuxen och börjar 9/11 2001. Frågor ställs om vad som egentligen är islam, vad muslimerna egentligen står för och vilka regler och lagar det finns inom denna religion. Självklart är det en del jämförelser med både kristendomen och judendomen och det är väl ett bra sätt att skapa begripliga referenser på, åtminstone för de som har dessa religioner som sin hemvist.

Vi får faktiskt en ganska grundlig historielektion och även om jag inte är en man som klarar av att komma ihåg årtal och namn på viktiga personer finns det en hel del av den varan. Det talas också om olika inriktningar inom Islam och – hör och häpna – boken är faktiskt ganska kritisk mot stora delar av utövanden och tar avstånd från fanatism! Vad som verkligen är sant och vad som är (fel)tolkningar av koranens texter gås igenom på ett pedagogiskt och metodiskt sätt.

Den är mycket lättläst och tog mig inte särskilt många timmar att läsa igenom. Texten är ganska stor också så det finns egentligen ingen ursäkt för att inte förkovra sig med den här boken. Klarar jag det så är jag övertygad om att DU klarar det också. Ta chansen, den är faktiskt intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar