fredag 1 juni 2012

Cornelis



Cornelis – Det här blir ingen recension i vanlig mening eftersom det här egentligen är en bok med lit blandat material om och av Cornelis Vreeswijk! Den innehåller lite prosa av Mäster själv och ett par dikter, men det som är mest intressant är de intervjuer av både Cornelis och hans syster till exempel. Att få tag i boken tror jag är tämligen omöjligt eftersom det på baksidan hävdas att det är en gåva till svenska folket från Ordfront förlag. Jag vet inte var jag fick tag i min men jag släpper inte denna dyrgrip, den saken är klar!

Nu är det ju ingen större tegelsten, cirka 100 sidor och jag läste ut den på en dag. Det är nog första gången det har hänt men är det intressant så är det! Hur som helst är det visserligen en gåva men egentligen kan man betrakta det som en reklamkupp från Ordfront som i slutet har några sidor där man beskriver trebandsutgivningen av Skrifter. Och det mesta som står är också förkortade versioner av det som finns i dessa fullständiga samlingar (även fast de inte är helt fullständiga har jag förstått).

Hur som helst var det intressant läsning och något lärde jag mig på kuppen också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar