tisdag 28 augusti 2012

Bengt Af Klintberg - Råttan i Pizzan


Utgiven av: Norstedts Förlag
ISBN: 91-1-863512-1

Det här är en skojig bok som beskriver allehanda vandringssägner, titeln är förstås lånad av en sådan också. Den var dock inte lika intressant som jag hade förväntat mig, kanske beroende på att den vid det här laget har några år på nacken. Letar jag årtal hittar jag 1986…

Man kan tycka att det inte skulle ha så stor betydelse för innehållet om boken råkar ha några år på nacken men det mesta som hänvisas till är bra mycket äldre än så och 60-70 talen är nog mest förekommande tror jag. Visserligen förändras inte vandringssägnerna för det men de blir svårare att ta till sig om de beskrivs som från en svunnen tid, dessutom är det inte ett särskilt modernt språkbruk i boken. Och när jag ändå är på gnällstigen tänkte jag poängtera de glättade bladen som gör att man måste hitta exakt rätt vinkel för att kunna läsa om man inte vill att det ska blänka alldeles för mycket. Inget som har med innehållet att göra förstås!

De flesta av myterna har jag hört sedan tidigare och ett flertal av dem har jag också sett filmatiserade i någon form. Till exempel så innehåller filmsviten Mördande Legender ett antal av dem. Men även om man tidigare har hört skrönorna och varit medveten om mytbildningen om dem är det underhållande att läsa om. Efter varje vandringssägen finns det också ett stycke text som behandlar ursprung och betydelse men ujag tycker inte riktigt att dessa lever upp till förväntningarna. Dels så är de inte särskilt konsekventa och ibland har Bengt Af Klintberg lagt ut texten lite mera än de få raden som följer efter några av myterna.

Men det är också på tok för stor skillnad på vad man får ut av texten. Visserligen kan man kanske inte veta allt om alla myters uppkomst, moderna eller ej, men att få det att verka så även om man inte har en aning är inte rätt sätt att trollbinda mig i alla fall! Antingen skulle det vara mycket mer akademiskt skrivet eller så skulle man kunnat uttrycka det på ett underhållande sätt. Det går inte att göra lite av varje, det blir inget bra resultat.

Men jag är glad att jag tog mig igenom boken och jag ångrar det inte. Med sina drygt 250 sidor går den ganska fort att komma igenom och det är ju trots allt i grund och botten ett intressant ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar