söndag 30 september 2012

Eva Hedén: Grekiska Sagor



Utgiven av: Norstedts Förlag
ISBN: 97889178421107

Den här boken gavs för första gången ut 1956 och det märks ganska tydligt på språkbruket i den. Visserligen passar det väl in till själva ämnet – sagor. Ett ålderdomligt språk är lite förknippar med just det menar jag. Dessutom är det ju väldigt gamla myter, sägner och sagor som behandlas. Det är inte första gången jag läser denna bok och den har varit i min ägo i ganska många år vid det här laget. Mitt minne antog helt sonika att det var en synnerligen lättlast och intressant bok som kunde passa bra som mellanläsning mellan två mer komplicerade och ansträngande böcker.

Och det är sant! Det krävs inte mycket engagemang för att förstå bokens innehåll. Det är skrivet på ett mycket kortfattat sätt och ger en stor överblick över Gudarna och hjältarna i den grekiska mytologin. För överskådlig skulle jag vilja säga! Det enda man gör är att skrapa lite på ytan och det är visst bra som första inblick i det hela men jag vill nog ha mer kött på benen i dagens läge. Det är mycket namn och jag har svårt för att komma ihåg vem som är förälder till vem och det verkar sannerligen vara en enda röra. Om inte Gudarna har haft rena sexorgierna har de i alla fall bedragit varandra till höger och vänster för jag tycker att alla har barn med alla, en del Gudar och en del hjältar.

Egentligen finns det väl inte mycket mer att säga. Troligen riktar sig boken till en yngre publik än vad undertecknad kan sägas ingå i och det förklarar förstås de övergripande beskrivningarna. Vill man gå djupare än de mest uppenbara historierna från grekisk mytologi får man söka sig någon annanstans. I nuläget vet jag inte riktigt vart men det tål säkert att forskas kring. Någon med förslag?

2 kommentarer:

  1. Jag skulle väl säga att de grekiska gudarna antagligen _både_ hade haft sexorgier _och_ bedragit varandra till höger och vänster :-) Ett "problem" med muntlig litteratur/kultur är att det inte finns en fundamentalistisk kanon utan många varianter och det bidrar till rörigheten. Ett referensverk som verkar bra är Tullia Linders "Vem är vem i antikens Grekland" (finns även ...i Romarriket samt en samling med båda). Det är dock inget att läsa utan mer att slå upp i . Jag stod och tittade lite i min antikenbokhylla men hittade tyvärr inget bra övergripande men lite mer på djupet-verk. Å andra sidan så har jag mer intresserat mig för kulturerna och religionerna som sådana än just mytologin. Alf Henrikssons "Antikens historier" kanske kan vara något även om den inte bara innehåller mytologi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag har Alf Henrikssons Antikens Historier i mina hyllor. Det blir att utforska dessa i sinom tid!

      Tack för tipset! :-)

      Radera