torsdag 1 augusti 2013

Douglas Adams: Liftarens Guide till Galaxen


Jag hade bestämt för mig att jag hade lagt upp den här recensionen, men jag hittar den inte...

Översättning: Thomas Tidholm
Utgiven av: Ponto Pocket

ISBN: 978-91-86587-21-5

Jag har tidigare bekantat mig med den här historien i filmen från 2005 och BBC:s serie från 1981. Själva handlingen var således inte ny för mig på något sätt. Men eftersom det sägs att boken alltid är bättre än filmen gav jag den en chans. Mina förväntningar var en rejäl tegelsten som skulle ta ganska lång tid att ta sig igenom med oräkneliga paragrafer av byråkratiska utläggningar. Min förvåning var därför stor när jag höll en pocket som var lite mer än 1 cm tjock i handen! Förvisso innehåller denna bara den första delen av bokserien (en serie om totalt sex böcker om man räknar ”Och en grej till” som skrevs av Eion Colfer efter Douglas Adams död 2001).
                                                               
Språkbruket i boken är onekligen underhållande! Det är upplyftande utläggningar om än det ena än det andra och om det mest oviktiga bagateller. Åtminstone det som till synes vore bagateller, i bokens värld är dessa de mest intressanta och viktiga beståndsdelarna. Det är en fullständigt absurd historia som har ofattbart osannolika kopplingar till verkligheten. Är inte det här ironi och satir så vet jag inte vad som är?

Boken är, trots invecklade resonemang, mycket lättläst och läser sig nästan på helt och hållet egen hand. Man är kanske inte alltid så intresserad av vad som ska hända härnäst, det är inte den typen av historia, men det är så pass underhållande att man gärna läser några sidor till – och några till… De invecklade resonemangen är uttryckta på ett sådant sätt att de är underfundiga samtidigt som de är väldigt talande. Vad har man till exempel för nytta av att veta att svaret är 42 om man inte vet vad frågan är?

Jag ser fram emot att läsa resterande delar i trilogin. Jodå, Ni läste rätt! Det här är en trilogi i fem delar (sex om man räknar in ”Och en grej till” vilket jag kommer att göra). Bara ett så osannolikt påstående gör ju att böckerna förtjänar att stå i bokhyllan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar