lördag 14 december 2013

Daniel Dellamorte & Tobias Petterson – Violent Italy


Det här är egentligen en ganska gammal text som ursprungligen publicerades på annan plats. När jag gick igenom mina gömmor insåg jag att det naturligtvis passar bättre här!

Utgiven av: Tamara Press
ISBN: 91-974334-0-3
Språk: Engelska

Författaren heter Daniel Dellamorte och gjorde sin nuna känd för några år sedan genom att medverka i dokusåpa Baren. Redan då talades det om hans filmkännedom och hans dödsmetal. Nåja, boken gavs ut 2002 och är ett samarbete med Tobias Petterson.

Kanske är boken intressantast för oss som redan har en viss kännedom om dess ämne - incredible exploitation cinema. Bokens titel har redan skvallrat om vart vi ska bege oss för att få vårt lystmäte av dessa extrema filmer mättat.

Men som jag sa så tror jag att man har mest utbyte av boken om man kan en del sen innan, har vissa fundamentala kunskaper om de olika genrerna som beskrivs i boken. För det är precis vad boken går ut på, den beskriver kortfattat 8 subgenres, deras uppkomst och historia samt vad som är karakteristisk för just den genren.

  1. Mondo film
  2. Spaghetti Western
  3. The Giallo
  4. Crime film
  5. Cannibal film
  6. Terror film
  7. Nazi Film
  8. Nunspoitation film

Som ni ser så handlar det om extrema genrer som ofta var väldigt kortlivade och där det gjordes mycket få filmer som passar in på Dellamortes definition. T.ex. så skriver han att det bara gjordes 7 riktigt kannibalfilmer och när man tänker efter kan det faktiskt ligga nånting i det! Här använder han t.ex. exemplet Zombie Holocaust som han anser vara en hybrid mellan zombiefilm och kannibalfilm och därigenom diskvalificeras. Man kan inte annat än att hålla med.

Faran som jag ser med boken är att om man är ovan vid filmtypen som beskrivs och inte har tillräckliga egna referensramar, genom att t.ex. ha sett mycket i genren, kan det kännas som ett oändligt uppräknande av filmtitlar, regissörer och årtal.

På det hela taget skulle jag rekommendera boken till den som vill fördjupa sitt filmkunnande och känna en större förståelse för varför saker och ting ser ut som de gör i det mytomspunna landet Italien – boken är på engelska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar