onsdag 29 januari 2014

Povel Ramel – Min Ordkynniga Penna


Utgiven av: Bra Böcker
ISBN: Saknas

Min tidigare erfarenhet av Povel Ramel har förstås varit hans visor och sånger men även diktsamlingen Lingonben som jag tidigare har skrivit om här på bloggen. När jag införskaffade den här boken trodde jag väl att det var ytterligare en diktsamling men riktigt så är det inte. Det finns visserligen några immade rader här och där men mestadels handlar det om små historier. Historierna i sig kanske inte är något märkvärdigt, själva berättelserna så att säga. Det är hur de är berättade som är det intressanta!

Jag älskar Povel Ramels språkbruk! Han har ett sätt att skriva (och framföra sina texter) som känns ålderdomligt men ändå fräscht och på pricken. Han blandar in ord som inte är av dena världen och böjningsformer som tycks vara hopknåpade under mycken möda vid skrivbordet, som saknar motstycke!

Det är alltså ingen underdrift att jag kände mig ytterst road av den här boken, som dessutom överraskade mig med sitt innehåll. Självklart lutar det mesta åt humorns håll och det gör inte det hela sämre. Jag vet ärligt talat inte om det skulle göra någon skillnad om det var allvarsamt men det synes mig lite märkligt att läsa allvarsamma texter av Povel Ramel. Tänk dig en deckare som avhandlar det ena bestialiska mordet efter det andra, skrivet av Povel Ramel? Inte för att mannen skulle ha något problem med fantasin, det tror jag inte. Men jag känner inte att språkbruket skulle passa för ett sådant ändamål. Som det är nu är det perfekt avvägt mellan små lustiga historier, rimmade dikter och lite fyndigheter också.

På det hela taget gick det väldigt fort att ta sig igenom boken. Den mäter ungefär 220 sidor och består mestadels av små korta historier, de flesta har en kort läsängd på några få minuter. Genomsnittet kanske är 5-6 sidor, det är svårt att säga. Endast någon enstaka historia var jag tvungen att dela upp på flera lästillfällen men det var verkligen inga problem att hålla den röda tråden intakt i alla fall.

Nu måste jag snoka reda på mer med Povel Ramel!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar