måndag 14 juli 2014

Charles Dickens blir Carl XVI Gustav


Det är nu ett bra tag sen jag äntligen fick tag i Historien om två städer av Charles Dickens. Vad jag minns så jagade jag den länge i svensk version och blev överraskad över att det var så svårt att hitta den. Då jagade jag den förvisso ny i de vanliga bokhandlarna, fysiska butiker dessutom. Det är många år sedan. Jag glömde sedan bort jakten tills helt nyligen då jag av en händelse råkade se den begagnad för en spottstyver. Liksom Gert Fylking, tänkte jag – Äntligen!

Sedan dess har jag försökt att komma in i boken. Det är fortfarande så att jag är lite kär i det inledande stycket. Jag vill inte citera eftersom jag inte äger några rättigheter men det går säkert att använda vår vän Google för ändamålet. Versionen jag fick tag i består av två böcker, del ett och del två. Jag har sedan ett par veckor fastnat 150 sidor in i den första delen. Jag får inget grepp om berättelsen. Mer än så behöver jag kanske inte säga. Självklart kommer jag att försöka igen vid ett senare tillfälle men just nu känns det inte som att jag kommer mycket längre.


Istället ska jag prova något nytt, eller nästan nytt i alla fall. Jag ska ge mig på en ljudbok! Det handlar om boken Den motvillige monarken som jag har velat läsa länge. Det blir en ny upplevelse att testa ljudboksformatet som jag är högst obekant med. Endast ett par stycken har spisats genom årens lopp. Men efter att jag snart är klar med första skivan vet jag inte om jag kan släppa den. Det är oerhört intressant. Så enkelt är det! Jag byter Charles Dickens mot Carl XVI Gustav.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar