söndag 31 augusti 2014

KG Johansson – Våldets Förbund


Utgiven av: Mix Förlag
ISBN: 978-91-87671-24-1

Det här är något som jag fick tillskickat mig för väldigt länge sedan. Eftersom det är en E-bok och jag inte hade något vettigt sätt att ta del av den på, föll den i glömska. Jag ber om ursäkt för detta. Det går bara inte att sitta vid en dator och läsa; det funkar inte för mig. Visserligen rör det sig om en novell och ingen roman men det spelar ingen roll. Jag kan inte koncentrera mig tillräckligt länge. Dessutom plingar det alltid till av en mejl eller meddelande att det inte finns möjlighet till sammanhang i läsandet.

Nu har dock saker och ting förändrats och jag har helt andra möjligheter. Filen är på 36 sidor, jag vet inte om det är representativt för en novell eller inte men jag vet att det inte krävs särskilt många lästillfällen för att ta sig igenom det. Och är man ovan läsare är det helt klart noveller man ska börja med. Det kan vara inkörsporten till en författare eller genre. I det här fallet känner jag till KG Johansson sedan tidigare. Jag har läst flera av hans böcker, varav någon av dem visade sig vara en riktig tegelsten. Jag är kanske inte mest imponerad av hans sätt att skriva som den fantasi och de ämnen han välja att vinkla.

Så är det här också. Själva skrivandet skulle väl kunna vara gjort av vem som helst. Jag ser inga direkt språkligt unik i texten. Däremot gillar jag ämnet som KG har valt att centrera sin novell runt. Det handlar nämligen om Noaks Ark och vad som ”egentligen” föriggick där. Är man djupt troende förfasas man nog över tolkningen som KG berättar här. Och i det fallet kanske man bör undvika boken. Är man däremot intresserad av en mycket fri tolkning – en fantasi om hur det skulle kunna ha varit, är det däremot en bok som verkligen lämpar sig för läsaren!


Det är svårt att gå igenom händelserna tydligt eftersom jag då riskerar att avslöja själva twisten i det hela. Men å andra sidan är det som sagt en e-novell som inte kostar dig många kronor i investering. Låter det som ett intressant ämne tycker jag att du ska offra både dessa futtiga kronor och din tid för att gå igenom historien. Den är värd det och jag ångrar att jag inte själv gjorde det tidigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar