söndag 14 september 2014

Thomas Sjöberg – Den Motvillige Monarken – Carl XVI Gustaf



Utgiven av: Hör Opp!
ISBN: 978-91-86615-23-9

Jag har lyssnat på ljudböcker förr men det här är första gången jag skriver om en sådan. Upplevelsen blir lite annorlunda jämfört med det skriva ordet men i slutändan handlar det förstås om samma sak – att förmedla en historia. Jag inser att uppläsaren har en oerhört viktig roll i sammanhanget. Det är otroligt viktigt att denne har förstått texten och kan förmedla den på ett tydligt och inlevelserikt sätt! Torsten Wahlund, som gör jobbet på denna ljudbok gör ett fantastiskt bra jobb i detta sammanhang. Jag gissar att det inte är första gången han har läst in en bok.

Däremot känns det lite märkligt att lyssna på när någon annan läser upp vad författaren har skrivit i ”jag-form”, om motiven bakom boken och hur undersökningsprocessen har gått till. Inget konstigt egentigen, det låter bara lite märkligt när man vet att vederbörande faktiskt inte är personen ”jag” i sammanhanget.

Men själva historieberättandet är onekligen intressant. Det tog inte många minuter av min tid förrän jag insåg att jag skulle stormtrivas med den här boken. Det är helt klart ett fantastiskt arbete som är nerlagt för att ge oss den sanna(?) historien om Carl XVI Gustaf. Jag sätter dit det där frågetecknet för att jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till den bild boken ger av vår Konung. Å ena sidan betvivlar jag inte den, å andra sidan vill jag inte att det ska vara sant. Åtminstone inte boken andra del, som är synnerligen smutsjournalistisk. Det talas om vilda fester med helnakna brudar och en dyngrak kung. Det talas om hemligheter som ingen ens vill dementera och det talas om vittnen som är rädda för Säpos vedergällning om de träder fram i dagsljuset. Det är onekligen denna del som är den intressantaste att gotta sig i!

Första delen, som det mesta av boken består av, behandlar mera offentliga uppgifter av Kungens tillträde på tronen och hur han har skött sitt ämbete. Så vitt jag kan utläsa har det varit näst intill oklanderligt. Det är klart att man lägger lite fokus på utbildningar och sådant som Kungen, eller Lill-prisen som han var på den tiden, fick det lite extra förspänt. Det ligger nästan lite i saken natur men detaljer är alltid av intresse.

Kort sagt kan jag säga att jag verkligen rekommenderar boken. Den kan vara lite jobbig emellanåt när det ska räknas upp en massa saker. Listorna tar liksom aldrig slut. Men om man frånräknar dessa tillfällen har jag inget att anmärka på.


Som medförfattare står även Deanne Rauscher och Tove Meyer uppräknade. En av källorna är Mille Markovic, vars historia jag tidigare skrivit om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar