fredag 22 november 2013

KG Johansson – Samvetsmakaren


Utgiven av: Wela Förlag
ISBN: 978-91-86081-74

Min första tanke var att lite skämtsamt börja den här recensionen med hur mycket boken väger istället för att tala om hur många sidor den innehåller. Det är nämligen något av en tegelsten och jag ser nu, med tanke på när jag senaste skrev i bloggen att det har tagit ganska lång tid att läsa den! Men jag överger tanken på vikt, jag orkar inte väga den. Jag nöjer mig med att konstatera att den är ungefär 700 sidor lång och egentligen är tre böcker, en trilogi.

Att det är tre böcker i en trilogi är inget som märks egentligen eftersom berättelsen flyter på oavsett om det är nytt styck, nytt kapitel eller ny bok. Det är inte tre olika vinklar på samma berättelse som man kanske skulle kunna tro utan en enda lång berättelse.

När jag läser böcker av KG Johansson, det har blivit några stycken nu, väntar jag mig att jag ska hitta musikaliska termer och referenser. En professor i rockmusik måste ju trots allt visa att han fortfarande vet var skåpet ska stå. Och jodå, det kommer! I den här boken talar han om olika variationer av skalor. Om det är Doriskt och Lydisk eller Frygiskt och Lokriskt han jämför kan vi lämna därhän, iakttagelsen är att han inte kan låta bli musikaliska referenser och fackuttryck. Jag lägger förstås ingen värdering i det utan nöjer man med att konstatera min upptäckt! Dessutom ska jag erkänna att jag inte riktigt kan särskilja de olika variationerna utan facit…

Själva historien är en framtidsberättelse om ett samhälle som styrs av tre olika ”myndigheter” – Kyrkan, Marknaden och Imperiet. Kyrkan har egentligen ingen trosuppfattning, åtminstone ingen genomgående sådan. Alla religioner ryms i samma kyrka och kyrkans roll är heller inte att vara religiös, åtminstone inte som man först tänker dig det. Snarare är det de som ska balansera krafterna mellan Marknaden och imperiet. Samtidigt är det också imperiets sak att balansera Kyrkan och Marknaden. Var och en av de tre ”myndigheterna” har sina egna intressen och vår huvudperson – Aly Zoeker, har ett långt äventyr framför sig. Universum är på väg att utplånas och det tycks bara vara han som har förutsättningarna att förändra framtiden.

I denna framtid ä människorna utrustade med något som väl närmast kan jämföras med vår tids internet, fast det är interagerat i kroppen. Det finns många sätt att använda detta när på och det är också fullt möjligt att genom avancerade tekniker smitta detta när med virus, eller nanovirus som man kallar det för. Tvärs igenom hela den fantasifulla berättelsen är det hela tiden givna paralleller till vår egen verklighet. Jag kan självklart inte vara säker på min sak men jag känner det ganska uppenbart var för problem med dagens samhälle som KG egentligen skriver om, eller åtminstone drar sin inspiration till berättelsen ifrån. Det är helt klart en Science Fiction berättelse men det finns kara kopplingar till vår egen värld!

Eftersom boken, eller böckerna om man nu vill kalla dem för det, är så lång(a) tenderar tempot att bli lite långsamt. Och det hände faktiskt vid några tillfällen att jag tappade fokus och inte gick vidare i texten på några dagar. Jag läser inte speciellt fort men nu fick jag slåss mot att jag inte riktigt orkade plocka upp boken varje dag heller. Och det berodde inte på dess vikt även om det faktiskt känns i armarna att ligga på rygg i sängen och läsa den här kolossen!

Ett tag trodde jag att den aldrig skulle ta slut. Ja, eller rättare sagt, det är klart att texten tar slut någon gång, men den avslutande sensmoral eller vad man ska kalla det, som jag från början anade tycktes aldrig komma. Det tycktes mig som att historien bara fortsatte och fortsatte och aldrig ville stanna upp och ta slut. Hela tiden vädes det nya saker in i handling så att man inte riktigt vart det skulle ta vägen till slut. Det var faktiskt inte förrän i de två eller tre sista kapitlen som jag började märka att det fanns en upplösning på det hela. Den var kanske inte riktigt som jag trodde och det kräver sin man att greppa slutsymboliken. Jag tyckte inte det var enkelt att sätta mig in i de sista sidorna men det betyder ju å andra sidan också att jag fick mig en intellektuell utmaning av den.


Så nackdelen är att det är en lång och långsam bok medan fördelen är att man får lön för mödan när man börjar närma sig slutet. Jag gillar den, men jag vill helst undvika den här typen av tegelstenar på ett tag nu…

Du kan köpa boken på:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar